PROJEKT BUDOWY SZKOLY ŚREDNIEJ Z INTERNATEM W ŚRODKOWEJ ZAMBII W OKRĘGU CHAMUKA St. Charles Lwanga Boarding School ZAMBIA.
Master Plan
PROJEKT BUDOWY SZKOŁY ŚREDNIEJ Z INTERNATEM W ŚRODKOWEJ ZAMBII W OKRĘGU CHAMUKA St. Charles Lwanga Boarding School ZAMBIA.
I.OPIS PROBLEMU I GRUPY DOCELOWEJ.
Chamuka jest położona 35 kilometrów od miasta Kabwe w Centralnej Prowincji Zambii, w jednym z wielu biednych, choć gęsto zaludnionych regionów Zambii, gdzie ludność żyje głownie z rolnictwa lub zajmuje się wycinaniem drzew i produkcją węgla drzewnego. Brak tam dostępu do prądu, gazu czy bieżącej wody. Dojazd jest wyłącznie drogą żwirową i wyboistą. Komunikacja telefoniczna jest również bardzo utrudniona. W okolicy znajduje się państwowa szkoła podstawowa, o bardzo niskim standardzie. Nie ma natomiast szkoły średniej z internatem, gdzie lokalna młodzież, a szczególnie dziewczęta, mogłaby kontynuować naukę.Ten brak dostępu do edukacji jest jedną z głównych przyczyn ubóstwa tamtejszej ludności, a także promuje zawieranie małżeństw w bardzo młodym wieku, bądź wzrost liczby bardzo młodych, samotnych matek.To z kolei przyczynia się do rozwoju pandemii HIV/AIDS. Z uwagi na to, że status społeczny kobiet jest niższy niż mężczyzn, napotykają one na wielkie trudności w dostępie do edukacji. Ubogiej rodzinie zależy aby jak najszybciej wydać za mąż córkę, by rodzina męża zapłaciła za nią część majątku. Poza tym rola dziewcząt w rodzinie jest na wskroś służebna, są one wysyłane do pracy w polu, zajmują się młodszym rodzeństwem bądź innymi pracami domowymi. Stad kształcenie dziewcząt, w które trzeba jeszcze inwestować, wciąż nie jest priorytetem w życiu ubogiej rodziny.
- PROJEKT DZIAŁAŃ ZMIERZAJĄCYCH DO OGRANICZENIA SKALI PROBLEMU I OCZEKIWANE REZULTATY.
W związku z powyżej opisaną sytuacją, Chief plemienia Bemba ofiarował Zgromadzeniu Sióstr Służebniczek Starowiejskich część swojej ziemi i zwrócił się z prośbą, by wybudować na tym terenie szkolę średnią z internatem dla dziewcząt. Budowa została rozpoczęta w 2012 roku. Powstał jeden budynek składający się z sześciu klas oraz jeden budynek sanitarny. W chwili obecnej na ukończeniu znajduje się budowa konwentu dla sióstr. Po zamknięciu prac wykończeniowych, zamieszkają w nim siostry, które będą nadzorowały budowę, a po jej ukończeniu będą stanowiły kadrę szkoły. Tempo budowy jest bardzo wolne ponieważ brak jest funduszy. Stąd właśnie w imieniu Zgromadzenia Sióstr Służebniczek składam wniosek o dotację na rzecz budowy szkoły w Chamuka, Zambia. W szkole tej będą także mogły podjąć dalsza naukę młode matki, które przerwały naukę z powodu ubóstwa, bądź obowiązków związanych z wychowaniem dziecka. Dostęp do oświaty podniesie status społeczny dziewcząt, które w znacznej liczbie chcą się kształcić i umożliwi zdobycie konkretnego zawodu, a w konsekwencji, środków utrzymania i przyczyni się do redukcji ubóstwa. Będzie to bodźcem i motywacją do kontynuowania nauki i zredukuje liczbę bardzo młodych małżeństw oraz samotnych matek niewydolnych finansowo. Szkoła ta stałaby się także ośrodkiem oświatowym, gdzie mogłyby być organizowane kursy szycia i gotowania dla kobiet, a nawet kursy przedsiębiorczości, które pomogły by rozwinąć własna działalność gospodarczą. Byłaby także możliwość dokształcania kobiet w zakresie ogrodnictwa, rolnictwa i hodowli zwierząt.
W założeniach szkoła ma stać się również ośrodkiem uświadamiania lokalnej ludności o negatywnych konsekwencjach masowego wycinania drzew do produkcji węgla drzewnego. Zjawisko to w znacznym stopniu przyczynia się do zmian klimatycznych w skali całego globu. Kolejnym efektem, nie mniej ważnym niż zwiększenie dostępu do edukacji, będzie podniesienie świadomości lokalnej ludności na temat niebezpieczeństwa zarażenia wirusem HIV, jak również o konieczności zapobiegania, wczesnego diagnozowania i podjęcia leczenia zarażonych. Jednym słowem szkoła ta byłaby nadzieją dla wszystkich mieszkańców okolicznych wiosek, na godne życie w Zambii, bez konieczności emigracji.
III.OPIS PODJĘTYCH DZIAŁAŃ
W roku 2012 zakończył się pierwszy etap inwestycji. Powstał jeden budynek składający się z sześciu klas, oraz jeden budynek sanitarny. Ten etap inwestycji nie pozwalał na rozpoczęcie działalności edukacyjnej. Dnia 31 marca 2019 r. został otwarty konwent dla sióstr, które nadzorują budowę i będą stanowiły kadrę szkoły. Siedmioletni zastój spowodowany brakiem funduszy na dalsze realizowanie projektu, doprowadził do stopniowego niszczenie budynku. ( np. drewniane elementy konstrukcji narażone na działanie termitów, pęknięcia ścian ). Stan ten wymagał natychmiastowej interwencji. Dlatego w kwietniu 2019 r. rozpoczęto prace remontowe istniejących sześciu klas, w pierwszym budynku szkolnym. Wymieniono okna, drzwi i drewniane elementy zniszczone przez termity. Usunięto starą wylewkę i nałożono nową, zabezpieczono pęknięcia (dokonano częściowych wyburzeń i wypełniono nowymi elementami).Wykonano wylewkę werandy, podjazd i kanały odprowadzające wodę. Zabezpieczono ogrodzeniem teren dla ochrony przed ingerencją dzikich zwierząt. Obecnie dobiegają końca prace konserwatorskie na budynku szkolnym , malowanie klas i porządkowanie terenu wokół budynku. W październiku 2019 roku po wykarczowaniu ponad 1 ha przewidzianej powierzchni gruntu, rozpoczęto wykopy fundamentów pod budowę kuchni ze stołówką, a także zakup potrzebnych materiałów budowlanych, które są dowożone na miejsce i magazynowane (dla ochrony przed porą deszczową, w obawie o brak dojazdu). Już zakupiono 200 ton piasku, 120 ton kamieni, pustaki (20.000 szt.), cement, żwir, maszyny i konieczne narzędzia, także duży generator prądu. Do internatu zamówiono 60 piętrowych łóżek dla 120 uczennic, odnowiono i pomalowano ławki. Remontu wymaga też jedyny, jak na razie budynek sanitarny.
- DZIAŁANIA PRZEWIDZIANE W KOLEJNYM ETAPIE PROJEKTU.
Docelowo projekt obejmuje budowę internatu dla 600 uczennic, budowę 12 klasopracowni niezbędnych do objęcia nauką wszystkich roczników w klasach 8-12, budowę kuchni ze stołówką, budynku administracji, mieszkania dla świeckiej kadry nauczycielskiej (ponieważ kadrę trzeba będzie pozyskać z poza obszaru funkcjonowania szkoły, co przy ponad 35 km odległości do miasta staje się koniecznością). Zagospodarowanie terenu pod uprawę kukurydzy założenie ogrodu, sadu, wybudowanie pomieszczeń gospodarczych i budynku dla inwentarza żywego. Chcemy, po rozpoczęciu edukacji uruchomić przedsięwzięcia, z których dochód przeznaczony zostanie na pokrycie kosztów funkcjonowania szkoły takie jak: hodowla drobiu, ryb, uprawa warzyw i owoców. Produkty z własnych upraw, zbiorów, będą podstawowym elementem jadłospisu w stołówce szkolnej, a same uczennice będą zaangażowane w proces ich przygotowania, jako element szkolnych zajęć praktycznych. Przewidujemy także , po uruchomieniu szkoły, rozpocząć zajęcia fakultatywne dla młodych kobiet z okolicy Chamuka z zakresu przygotowania do egzaminu końcowego, a także małej przedsiębiorczości oraz profilaktyki HIV . Chcemy też, by szkoła stała się dla okolicznych mieszkańców centrum edukacyjnym i pomocowym , na różnych płaszczyzna( Opr. s. Barbara Gawełda )